„Vara Magică” 2017

Autor: Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu • Rubrica: Cronici, Muzică • Oct 2017  Printează acest articol

A șasea ediție a Festivalului Internațional „Vara Magică” este organizată și anul acesta de asociația culturală „Lanto Communication” (director Dorin Ioniță), cu sprijinul Primăriei Municipiului București, la Ateneul Român, în perioada 5 iulie - 23 august. „Vara Magică” își îndeplinește, și în această a șasea ediție, promisiunile. În perspectiva superbelor vacanțe muzicale bucureștene anuale de vară, Festivalul „Vara Magică” a prezentat concerte interpretate de generații de tineri muzicieni – „Orchestra Română de Tineret”, dirijor Cristian Mandeal, „Orchestra Națională de Cameră a Moldovei”, dirijor Cristian Florea, „Romanian Sinfonietta Orchestra”, dirijor Horia Andreescu și „Orchestra Națională de Tineret a Olandei”, dirijor Mark Wigglesworth. Adăugăm, de asemenea, concerte camerale (Cvartetul „Wave”, ansamblul „Raro”), vocale (soprana Rodica Vică), tradiționalele „dialoguri ale generațiilor”. Primul reper al programului desfășurat în sala Mare a Ateneului a fost recitalul extraordinar susținut de primul violonist al României, Alexandru Tomescu, care de mai mult timp vrăjește publicul meloman ca performer, cântând pe minunata vioară „Stradivarius Elder Voicu”. Pe scena Ateneului, a fost însoțit, în programul său, de excelenta pianistă Angela Drăghicescu, ce a susținut numeroase concerte solo în colaborare cu muzicieni din SUA, Canada, Asia și Europa, realizând și recitaluri camerale pe prestigioasa scenă Carnegie Hall. În programul de debut al Festivalului, cei doi interpreți au propus publicului un repertoriu ce a purtat exclusiv semnătura compozitorilor români, autori ai creației muzicale din ultimele două secole, idee singulară ce caracterizează atitudinal , stilistic și expresiv, estetica repertorială a lui Alexandru Tomescu. Pentru melomanii veniți să asiste la cel de al doilea concert programat, Festivalului Internațional „Vara Magică”, reîntâlnirea tradițională cu „Orchestra Română de Tineret”, la pupitrul dirijoral maestrul Cristian Mandeal, este un eveniment remarcabil. Soliști de peste hotare au mai participat și la alte manifestări ale „Orchestrei Române de Tineret”; Cvartetul „Wave”, de marimbe, fondat în anul 2008 de muzicianul român Bogdan Băcanu, profesor de marimbă la Universitatea „Anton Bruckner” din Linz, au performat în programul „Orchestrei Române de Tineret” compozitori de muzică pentru percuție ai secolelor XX-XXI, finlandezul Einojuhani Rautavaara și Avner Dorman din Israel, cu două Concerte pentru percuție și orchestră, solist Christoph Sietzen.

Atracția spre mari artiști, reprezentanți ai elitei nobiliare, determină publicul iubitor de muzică să se îndrepte către întâlnirea cu ceea ce putem considera mari nume ale artei interpretative, capabile de a crea evenimente memorabile și de a răspândi lumină pe scena de concerte. Pentru începutul lunii august, Dorin Ioniță, organizatorul Festivalului „Vara magică”, a inițiat astfel de proiecte însemnate. Realizări ce demonstrează că Festivalul bucureștean muzical are, la ediția a VI-a, valori unice, reunind capodopere și interpreți ce merită aprecieri valorice maxime. Afișul acestui concert formulează și simbolul meritat de oaspeți: „Dialogul generațiilor”, beneficiind de nume ale celor ce au scris istorie în ultimele decenii. Cuplul pianiștilor unor personalități celebre, precum Valentin și Roxana Gheorghiu, și-a consolidat cu măiestrie viitorul; fiica lor, Valentina Gheorghiu, tânără muziciană ce-și continuă perfecționarea artistică în Elveția. Marin Cazacu demonstrează prin succesele violoncelistului Ștefan Cazacu și violonistei Iulia Adriana Cazacu forța de afirmare a talentelor tinere ce urmează exemplul părinților pe podiumul de concert. Urmașii familiilor de muzicieni reuniți pe scena de concert înfăptuiesc astfel Dialogul generațiilor afirmate prin talent, muncă și studiu.

Pentru concertul de muzică barocă engleză a fost prezentă formația camerală „I Ludici Ensemble”, tineri muzicieni care fac parte din „Orchestra Română de Tineret” reprezintă baza activității de colaborare pentru proiectele baroce, lansate de soprana Rodica Vică. Prezența solistică a sopranei Rodica Vică adaugă un plus de interes prin cariera internațională în care s-a angajat cu spectacole lirice și concerte, valorificate în succese remarcabile. Factura operei baroce engleze este în sine un argument, căci Haendel a fost, cu trei secole în urmă, marele nume componistic al epocii și un entuziast susținător al dramaturgiei, regiei și managementului stagiunilor lirice londoneze. Cu un subtitlu sugestiv …Queens of Haendel“ (Reginele lui Haendel), soprana Rodica Vică a avut ce să aleagă din partiturile „eroinelor haendeliene” cu destine potrivnice, desfășurând cu talent jerbele strălucitoare ale glasului de care dispune.

Repertoriul „Orchestrei Naționale de Cameră a Moldovei” este impresionant, proiectând un autentic album de stiluri muzicale, care cuprinde o mare parte din literatura muzicală universală de cameră, de la preclasici la contemporani, pretutindeni, sub conducerea dirijorului de origine română Cristian Florea. Prezența solistică a violonistei Maria Florea, ca și a acordeonistului cu efecte sonore spectaculoase, Eugen Negruță, au contribuit la demonstrația susținută de ansamblul suitei evenimentelor acestui Festival magic de vară, experiența publicului meloman al Ateneului Român câștigând noi componente ale vieții concertistice la care participă. Nivelul tălmăcirii creațiilor orchestrale, calitatea sonoră a discursului cameral-orchestral, fidelitatea față de exigențele dirijorale și componistice sunt evidente.

La Sala Mare a Ateneului Român, explozia de energie a celei mai tinere formații instrumentale din grupul Orchestrelor Naționale de Tineret a fost aureolată de prezența dirijorului Horia Andreescu, mentorul artistic al „Romanian Sinfonietta Orchestra”. În concertul susținut de o grupare care a debutat în anul 2010, în cadrul Festivalului Internațional „Enescu și muzica lumii„ organizat la Sinaia, formația aceasta este de la bun început pregătită de maestrul Horia Andreescu, fiind înființată, alături de „Orchestra Junior” și „Orchestra Română de Tineret”.

„National Youth Orchestra (NJO), Netherland” (Orchestra de Tineret a Olandei) a îndeplinit rolul de a susține momentul protocolar de onoare al finalizării Festivalului „Vara Magică”, ediția a VI-a (miercuri, 23 august). În proiectul programului ediției, reperul concertului este de maxim interes, prezentând publicului bucureștean acest renumit ansamblu care a evoluat sub bagheta dirijorului Mark Wigglesworth și beneficiind de prezența ca solist a unui renumit violonist rus, Alexander Sitkovetsky. Faima ansamblului olandez fondat în 1957, alcătuit din muzicieni tineri, aparține unei activități binecunoscute publicului continental. Formația face parte din Federația Europeană a Orchestrelor Naționale de Tineret (EFNYO), oferind tinerilor muzicieni talentați care o compun prilejul de a participa la diverse activități și evenimente muzicale, printre care Festivalul de Vară al provinciei olandeze Gelderland, Turneul de Iarnă al NJO și multe alte solicitări ale vieții muzicale de pretutindeni, concerte susținute de cei 160 de membri ai Orchestrei, selectați în urma unor audiții efectuate de diverse Academii de muzică din Europa.