Vara muzicală magică la Ateneul Român

Autor: Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu • Rubrica: Cronici, Muzică • Oct 2016  Printează acest articol

În a doua săptămână a lunii iulie, în Sala mare a Ateneului Român a avut loc evenimentul lansării, de către asociația culturală Lanto Communication – director Dorin Ioniță, a celei de a cincia ediții a festivalului internațional „Vara magică” – 13 iulie la 24 august 2016. Desfășurat, conform tradiției, în lunile estivale, în arealul capitalei, Festivalul este oferit melomanilor care își petrec perioada vacanțelor, concediilor sau continuă activitatea în București. În răstimpul pauzelor de stagiune, ideea aceasta generoasă este pusă în faptă de Dorin Ioniță, cu o energie capabilă a reuni parteneri de primă clasă, dirijori, interpreți, instituții culturale (Filarmonica „George Enescu”, Centrul Național de Artă Tinerimea Româna,
Fundatia „Prietenii muzicii - Serafim Antropov”, Radio România Cultural, Radio România Muzical, TVR 2), sponsori.

Festivalul a debutat cu concertul simfonic susținut de Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal, artistul care, de mai mulți ani, și-a asumat formarea, educarea și performanțele acestui ansamblu. Conducătorul Orchestrei îi îndrumă în programele pregătite pentru dialogurile cu publicul românesc, dar realizează și turnee peste hotare (recent la Milano, Italia). Demonstrația de abilitate interpretativă impresionează prin strălucirea ritmică și coloristică a versiunii Simfoniei clasice de Prokofiev și replica romantică, lirică, spirituală a Simfoniei Italiene de Mendelssohn. Lanto Communication promitea două luni bogate de muzică, atrăgând ascultătorii spre ceasuri de bucurie împărtășită între interpreți și public. Un amănunt pitoresc: tinerele interprete, membre ale Orchestrei de Tineret, purtau pe scenă, „gest simbolic!”, iile românești, glorie a mesajului eleganței naționale.

În continuarea manifestărilor, recitalul extraordinar susținut de către renumitul violonist Alexandru Tomescu. Deținătorul celebrei viori „Stradivarius Elder-Voicu“ a creat, și acum, un moment de mare semnificație, cu două capodopere violonistice majore, aparținând lui Béla Bartók și J.S. Bach. Câteva zile mai târziu, în recitalul său, violonista Ioana Cristina Goicea  aducea în fața melomanilor o versiune altfel concepută a Ciacconei din Partita a II-a umată de Sonata a III-a de Enescu, Sonata nr. 6 op. 30 de Beethoven și Variațiuni op. 15 de Wieniawski, în compania pianistului Răzvan Costin Filipoiu, într-un recital care a meritat toată atenția ascultătorilor. Orchestra Romanian Sinfonietta, dirijor Horia Andreescu, a reprezentat o demonstrație privitoare la ceea ce au proiectat în actualitate organizatorii Festivalului. Sunt elocvente valoarea experienței artistice a Maestrului Horia Andreescu, care are capacitatea de a construi programe de concert atractive, cu forța și stăpânirea artei pedagogice ce educă și formează mereu noi generații de muzicieni. Ne amintim de succesul anterior repurtat de această tânără orchestră, care urmează, după Orchestra română de tineret, evoluția propriei sale istorii, prin prezența ansamblului orchestral, anul trecut, la „Konzerthaus Berlin”, într-un concert ce l-a avut ca dirijor tot pe Horia Andreescu. Ansamblul simfonic s-a confruntat cu publicul bucureștean, prezentând Concertul românesc de Ligeti, Concertul nr. 1, în sol minor de Max Bruch – solist tânărul violonist moldovean Daniel Iulian Druțac – și Simfonia nr. 9 în mi minor, Din lumea nouă de Dvořák. Orchestra Romanian Sinfonietta a reluat cu succes același program în deschiderea Festivalului „Alto Aldige” de la Toblach – Tirolul Oriental, ca o dovadă a perspectivei valorice de care este capabilă noua generație de muzicieni tineri din România.

Festivalul „Vara Magică“ a avut ca invitat la Ateneul Român o prestigioasă orchestră de tineret, Jovem Orquestra Portuguesa, înființată în 2010, sub îndrumarea lui Pedro Carneiro, dirijor principal. Formația este îndrumată cu sprijinul European Federation of National Youth Orchestras și a Orchestrei Române de Tineret. I-am ascultat la Ateneul Român, sub bagheta dirijorului Pedro Carneiro, cu un program spectaculos și dificil, alcătuit din Simfonia a V-a de Beethoven și Simfonia a V-a de Șostakovici. Pretențiile realizărilor interpretative sunt deosebit de mari, cele două capodopere orchestrale având suficiente argumente de interes stilistic și virtuozitate orchestrală. Impresionează, în interpretarea ansamblului, tinerii muzicieni portughezi pledând pentru calitatea remarcabilă a performanțelor orchestrale, cu un evident succes de public.

În timpul ediției a V-a a Festivalului am remarcat afluența celor veniți să audieze concertele, fiecare program având o altă semnificație, în care s-au aflat prezenți, pe scara vârstelor, artiști de seamă profund atașați acestor programe, la invitația organizatorului, Dorin Ioniță. Este suficient să-i amintim pe pianiștii Valentin Gheorghiu, Roxana Gheorghiu și violoncelistul Marin Cazacu, pentru a justifica atractivitatea serilor muzicale. Afișul a adăugat o noutate, debutul pe scena Ateneului al Orchestrei Junior, ansamblul reprezentativ al Școlii de vară pentru tineri muzicieni, proiect inițiat la Sinaia de Marin Cazacu. Membrii tinerei formații au fost educați, cu abilitate și bune rezultate, de dirijorul Cristian Oroșanu, pentru pregătirea programului. Am remarcat printre interpreți și evoluția cu merite deosebite a talentatei violoniste Iulia Adriana Cazacu. Ideea alcătuirii programului acestui concert a îmbinat cu originalitate diverse formule și stiluri. Astfel, pentru repertoriul orchestral al primei părți, s-a prezentat muzică barocă – Concertul în fa minor pentru două piane și ochestră de J.S. Bach – și vieneză clasică – Divertismentul în Re major de Mozart și joviala Simfonie Distratul de Haydn. În partea a doua, au fost cuprinse două creații camerale semnate Serghei Rachmaninov – Trio elegiac și Suita pentru două piane, op. 17. Pentru calitatea versiunilor interpretative ținem seama de muzicienii amintiți mai înainte, a căror valoare strălucită justifică succesul concertului.

Finalul celei de a V-a ediții a Festivalului internațional „Vara Magică“ conturează, pentru publicul bucureștean, o concluzie autentică datorată impresiilor concertului susținut, de Orchestra de Tineret România-Moldova, proiect realizat de Lanto Communication, partener asociat Centrul Național de Artă „Tinerimea Română”. În primii ani de activitate, Orchestra a susținut programe muzicale în Republica Moldova și în România, la Sinaia și București, sub bagheta dirijorilor Adriano Marian, Petre Sbârcea, Mihail Secichin și Gabriel Bebeșelea. La pupitrul evenimentului final din 24 august, pe scena Ateneului Român s-a aflat, asemenea momentului inaugural al ediției, Cristian Mandeal, un artist de prestigiu al contemporaneității. Programul a debutat cu Suita I, op. 9 de George Enescu, într-o superbă versiune muzicală omagiind momentul aniversării zilei de naștere, din 19 august, a marelui compozitor. Din capodoperele romantismului au fost alese pagini de Ceaikovski, prin capodopere oglindind lumea operei – aria lui Lenski din Eugen Oneghin, în minunata transcripție instrumentală a lui Marin Cazacu, și cea a universului concertant, reluarea Variațiunilor Rococo cu virtuozul Ștefan Cazacu. Cortina simfonică de încheiere a fost dedicată celor patru secole de comemorare a lui Wiliam Shakespeare, cu audiția spectaculoasă a Suitei de balet Romeo și Julieta, op. 64 de Serghei Prokofiev.

Comentăm, în ansamblu, cotele strălucitoare ale unui eveniment care rezonează cultural cu renumele artistic al Ateneului Român, conferind acestei sărbători magice estivale semnificații remarcabile. Oaspeții ediției a V-a au fost muzicieni români, interpreți și formații, portughezi și moldoveni, ca și maeștri prestigioși ce fac parte, la standarde culturale eruropene, din agenda managerială a conducătorului societății Lanto Communication, Dorin Ioniță și partenerului asociat Marin Cazacu. Această seară finală a Festivalului a avut și o continuare prin concertul Orchestrei de Tineret România-Moldova susținut la „Konzerthaus Berlin“ în cadrul „Festivalului Young Euro Classic“, unde Orchestrele noastre de tineret erau invitate pentru a patra oară. Cea de a V-a ediție reafirmă forța parteneriatului prin care Lanto Communication, condus de Dorin Ioniță, dedică publicului un Festival de vară ce răspunde exigențelor culturale europene. Avem sentimentul că se împlinește astfel un proiect care merită laude pentru modul în care definește în avans renumele Bucureștiului ca „oraș al culturii“.