N.D. Cocea: „Să extragem din scenele și întâmplările sportive, motive superioare de inspirație”

Autor: Tiberiu Stama • Rubrica: Cronici, Sportul, act de cultură • Mar 2016  Printează acest articol

Tiberiu Stama

Este opinia unui romancier en vogue în perioada interbelică… Debutase în literatură odată cu trecerea la majorat, când sub pseudonimul… Nelly a dat la iveală un roman cu temă lirică, Poet-poetă… Mult mai cunoscut și apreciat a fost însă prin Vinul de viață lungă, dar și prin Fecior de slugă.

N.D. Cocea a avut totodată o deschidere și pentru lumea sportului. Discretă sau mai puțin, cum o dovedește prin interviul acordat, în primăvara anului 1935, revistei „Rampa”, prilej cu care a fost deosebit de tranșant. La o primă întrebare, dacă îl interesează sportul, romancierul a răspuns fără ocol: „Tot ce e omenesc mă interesează!…”

Și, legat de interesul față de sport, a fost întrebat în ce măsură a urmărit direct viața de pe stadioane: „Am adorat dintotdeauna viața tumultoasă încât nicăieri n-am întâlnit mai multă risipă de entuziasm sau de energie ca în arenele sportive… În ce mă privește, când eram copil băteam pe nerăsuflate mingea. La Liceul Internat din Iași mă aflam constant printre fotbaliști… Mai târziu am făcut călărie, vânătoare și înot… La a doua tinerețe m-am resemnat practicând gimnastica suedeză, diminețile, când eram la Sighișoara…” Adică acolo unde scriitorul își cumpărase o mică proprietate.

Iată răspunsul lui N.D. Cocea la o întrebare mult mai angajantă; și anume, dacă există incompatibilitate între intelectualitate și sport: „Între un corp sănătos întreținut prin sport și intelectualitate există cea mai desăvârșită armonie… Românii au exprimat acest adevăr într-o formă lapidară, elenii l-au pus în practică. Noi n-avem deât să urmăm sfaturile unora și pildele celorlalți…”

În sfârșit, o întrebare s-a referit și la posibila relație a sportului cu arta: „Sportul poate furniza realmente momente de artă și încă nenumărate… N-aveți decât să priviți statuile antice sau pânzele unor pictori dintre cei mai celebri!… Modelele care au servit unui Phidias sau unui Praxiteles erau exemplare, de o cu totul altă umanitate decât acelea degenerate sau deformate care ar putea să servească artiștilor de astăzi…”

N.D. Cocea. Sursa foto: wikipedia.org

Concluzia romancierului: „Numai atunci când omul va armoniza viața fizică, viața sufletească și viața intelectuală el se va împlini deplin. Numai atunci când le va armoniza pe toate ne vom putea gândi cu adevărat la o asemenea împlinire…”

Este încurajator faptul că și în zilele noastre apar scriitori care urmează îndemnul lui N.D. Cocea, inspirându-se din lumea sportului, inoculând într-un fel speranță și dinamism semenilor lor atât de necesare într-o țară în care și după un sfert de veac vertijurile de confuzie și nedumerire stăruie. Dovadă că tranziția continuă, amânând – fără termen – mult așteptata și dorita stare de normalitate…